Flytthjälpen
Vid flytt till eller från Sala-Heby Energis elnätsområde ska detta anmälas minst 14 dagar i förväg. Kom också ihåg att meddela om du har fjärrvärme eller solcellsanläggning.
Flyttanmälan elnät
När du flyttar till eller från en adress behöver du anmäla detta till det lokala elnätsbolaget – en adressändring räcker inte. Om du flyttar inom Sala-Heby Energis elnätsområde, ska anmälan göras minst 14 dagar i förväg för att undvika betalningsansvar för en bostad du inte längre bor i eller för att undvika att elen stängs av.
Om det finns en solcellsanläggning på adressen, måste detta också anmälas.
Elnätsbolaget äger och ansvarar för nätverket på orten, vilket inkluderar mätare, ledningar, kablar och solcellsanläggningar som är anslutna till elnätet.

Vilken information behöver jag uppge vid flytt?
När du flyttar till eller inom vårt elnätsområde behöver vi följande information:
- Adress för den nya bostaden
- Eventuellt lägenhetsnummer
- Tillträdesdatum enligt avtal*
- Namn, telefonnummer, e-postadress och personnummer
- Eventuell alternativ fakturaadress
Vid utflyttning från vårt nätområde behöver vi:
- Kundnummer eller personnummer
- Adress du flyttar ifrån
- Utflyttningsdatum enligt avtal*
- Din nya adress för att skicka slutfakturan
*Observera att flyttdatumet du anmäler måste överensstämma med avtalet – för hyreslägenheter gäller det datum som står på kontraktet, och för bostadsrätter eller hus gäller tillträdesdatumet. Flyttdagen är inte ett giltigt slutdatum.
Anmäl din in- eller utflyttning via:
E-post: kundservice@sheab.se
Telefon: 0224-576 10
Avtal solproduktion
Om din fastighet är ansluten till en solcellsanläggning måste du meddela detta vid din flyttanmälan, så att du blir inskriven på elnätet för både förbruknings- och produktionsanläggningen. Dessa är separata anläggningar med egna anläggnings-ID.
Du behöver också teckna ett produktionsavtal med en elhandlare för den el du producerar. Om inget avtal tecknas, får du ett anvisat avtal, som oftast är mindre fördelaktigt. Kontakta din elhandlare för hjälp med detta.
Flyttanmälan fjärrvärme
Vid flytt från eller till en fastighet med fjärrvärme måste detta anmälas till oss, då vi äger fjärrvärmenätet.
När du flyttar in till en fastighet med fjärrvärme kommer vi att skicka information och ett avtalsförslag.
Vad mer behöver jag tänka på?
SHE får ingen automatisk information om förändringar, vilket innebär att du som kund själv måste meddela oss vid flytt, byte av telefonnummer, ändring av fakturaadress eller om du blir dödsbodelägare. Befintliga kunder kan logga in på ”Mina sidor” för att se elnätsavtal, anläggningsuppgifter, samt uppdatera telefonnummer och e-post.
Om du är ny kund hos oss kommer vi att göra en kreditupplysning.
Vid flytt kan du i vissa fall behålla ditt nuvarande elhandelsavtal till din nya bostad. Din elhandlare behöver då ditt nya anläggningsnummer, områdes-ID och flyttdatum. Kom ihåg att elhandelsavtalet inte flyttas automatiskt – kontrollera detta med din leverantör.

Ordlista och förkortningar
Anläggning: En bostad eller lokal som har tillgång till el.
Anläggnings-ID: Ett unikt nummer för din bostad eller lokal, även kallat anläggningsnummer. Det består av 18 siffror och börjar alltid med 735999. Du hittar detta nummer på din faktura, eller genom att logga in på ”Mina sidor” eller i appen ”MittSHE”. Förväxla inte detta med mätarnummer.
Elnätsbolag/Nätbolag: Elnätsbolaget äger det lokala elnätet och ansvarar för dess drift. Det är geografiskt bundet, vilket innebär att du inte kan välja leverantör. Elnätet är avgörande för att elen ska nå din bostad. Solcellsanläggningar är också anslutna till elnätet.
Elhandelsavtal: För den el du förbrukar kan du fritt välja vilket elhandelsbolag du vill köpa elen från. Elen används för exempelvis laddning av mobilen, matlagning och belysning.
Elhandlare/Elhandelsbolag: Elhandlaren köper in el från elbörsen och säljer den vidare till dig. Du har möjlighet att själv välja vilken elhandlare du vill köpa elen från.
Solproduktionsanläggning: Solpaneler är en separat anläggning med ett eget anläggnings-ID. Därför krävs ett eget elnätsavtal och elhandelsavtal för solcellsanläggningen.
Prisbelönt service med lokal personal!
Mycket väl godkänt i kundnöjdhet
Nära till hands
Lokal och nationell kännedom
Kontakta oss
Telefon öppen måndag-torsdag mellan kl. 08.00 – 12.00 och 13.00 – 15.00. Du är välkommen att besöka oss samma tider.