
Håkan Carefall
Verkställande direktör, Arbetat på SHE sedan 2016
Håkan Carefall fick ett gott intryck av Sala-Heby Energi första gången han hörde Kenneth Mårtensson föreläsa på en konferens anordnad av Energi-myndigheten. SHE imponerade med sitt miljötänk och kreativa lösningar.
Vi är med och förändrar samhället
När jag började på SHE kändes det som att komma hem – SHE-andan
finns överallt, med en engagerad och lojal personal samt stödjande ägare. Energibranschen är komplex och styrs av föränderliga lagar, men SHE erbjuder tjänster i klass med de stora aktörerna. För att driva bolagets utveckling framåt har vi rekryterat handlingskraftiga och målmedvetna
ledare till våra affärsområden, vilket har stärkt vår förändringstakt och minskat sårbarheten.
Vi prioriterar trivsel och kundnöjdhet genom regelbundna medarbetar-
och kundundersökningar, som hjälper oss förbättra verksamheten. Med en medarbetarnöjdhet på 82 % och kundnöjdhet på 81,2 % ligger vi på andra
plats bland 90 energibolagskoncerner. Detta är vi särskilt stolta över med tanke på de prisökningar vi har behövt genomföra för att finansiera framtidssäkring av elnätet och hantera globala pristryck.
Förbereda morgondagen
Ett förändrat klimat med ökad nederbörd gör att vi satsar på förebyggande åtgärder, även om det kräver stora investeringar. Inom elnätet är vi långt framme, men på värmesidan finns mer att göra. Översvämningen i Sala och Heby 2023 påminde oss om behovet av robustare system för att hantera
större vattenmängder.
Vi har förstärkt vår beredskap med reservkraft på viktiga platser, säkrat
bränsle till våra fordon och bygger lagringskapacitet för värmebränsle.
Genom kontinuerligt underhåll och proaktiva insatser arbetar vi för att
minska vår underhållsskuld och stärka beredskapen inför framtida utmaningar.
Vi är med och förändrar samhället
Vi strävar ständigt efter att främja en hållbar utveckling och ett led i det är att uppgradera våra tekniska system. Med hjälp av driva på uppgraderingar och digitaliseringen har vi lyckats att förbättra vår arbetsmiljö och optimera våra it-system. Vi har uppgraderat vårt elhandelssystem, introducerat entrésystem, förbättrat skalskyddet med bland annat larm och kameror, byggt ett eget radiolänksystem för insamling av mätvärden, integrerat felmeddelanden till kund med vårt verksamhetssystem, vår kommunikation med kunderna har nått fram till en ny utvecklingsfas med en egen app som släppts under året, med mera.
Digitaliseringen har kostat pengar i en investeringsfas, men nu har vi tagit igen stora delar av det som vi legat efter med och har möjlighet till ett breddat erbjudande gentemot våra kunder. Vi har även fått kvalitetssäkrade processer och de pengar vi investerat i digitaliseringen räknar vi med att få tillbaka genom effektivitet, ett breddat erbjudande och färre störningar.
Vi är med och förändrar samhället
Tron på att bilar kommer att drivas av annat än fossila drivmedel i framtiden är stark och att el kommer att ha en given plats är stor. Därför satsar vi på att bygga ut laddinfrastrukturen i våra ägarkommuner och har för detta drivna specialiserade medarbetare. Vi blir därmed en möjliggörare till omställningen samtidigt som vi tar vara på affärsmöjligheten.
Elmarknaden är förändrad och även här tar vi vara på det nya det medfört. Vi har gått från en till i dag fyra medarbetare med olika kompetenser. Genomgående har vi stärkt upp sälj och marknadsföring för att kunna möta behovet från våra kunder och behovet av energiomställning på ett bättre sätt. Arbetet med att vara en drivande part i energiomställningen ger effekt. När regionen skulle bygga ett nytt närsjukhus i Sala planerades för en bergvärmelösning vilket skulle inneburit en ökad belastning på elnätet.
Vi fick till en medvetenhet om att fristående bergvärmelösningar inte passar in ur ett systemperspektiv när fjärrvärmenät finns att tillgå. Idag används fjärrvärme både för kyla och värme och lösningen har även förändrat valet av energikälla på andra platser i Västmanland där regionen bygger nya sjukhus. Idag jobbar vi även tillsammans med våra ägare i att styra användandet av fjärrvärme vid markanvisning för att använda eleffekten där alternativ inte finns att tillgå.
Vi hjälper och påverkar samhället
Vi arbetar med en 5-årig affärsplan. Genom den skapas en långsiktighet och struktur för att möta framtiden. Den behandlar ledarskap, medarbetarskap och de långsiktiga målen där vi ska verka för en fossilfri region och genom resan ta vara på de affärsmöjligheter vi identifierar. Transporter har den största potentialen för att ytterligare minska CO2-utsläppen i vår region. Att vi
möter upp med laddinfrastruktur möjliggör detta.
Vi övervakar kontinuerligt den procentuella andelen CO2-utsläpp i Sala och Heby kommuner i förhållande till förnybar energi. Vi använder mer än 50 procent hållbar energi inom Sala och Heby kommun och är på rätt väg mot noll. Våra ansträngningar syftar till att minska koldioxidavtrycket. Vi tittar på vår egen energiförbrukning som företag. Vi är fossilfria till mer än 99 procent.
Vi strävar efter 100 procent och att bli självförsörjande när det gäller el, effekt och värme. Därför investerar vi i solenergi och bygger solenergianläggningar
för att kompensera för vår egen drift.
Elproduktionen kommer att öka särskilt under månaderna maj till september och i framtiden kommer batterier att spela en viktig roll i att lagra och balansera energi inom vår verksamhet och för samhället i stort. Även här kommer vi vara en möjliggörare i samhället.

Stipendium till ungdomar
Vi har initierat ett stipendium tillsammans med Salabostäder i samarbete med Sala kommun för Salas gymnasielever. Det är vår födelsedagspresent till Sala 400 år. Stipendiet Silverslanten ska förhoppningsvis bidra till Salas utveckling och öka medvetenheten om SHE som en potentiellt framtida arbetsplats. Tillsammans arbetar vi för att skapa en grönare och mer hållbar framtid för alla.

SHE 50 år - vår jubileumsbok!
Det här var bara några av våra medarbetare på SHE.
Vill du läsa mer om oss, våra medarbetare och vad vi gör så laddar du ner vår jubileumsbok SHE 50år!