Elavtal

Här kan du läsa om våra olika erbjudanden. Vi hjälper dig gärna välja rätt elavtal för just er fastighet.

Varför ska din el komma från SHE?

Lightbulb Black

100 % förnybar el

Lightbulb Black

Vi arbetar aktivt för den gröna omställningen

Lightbulb Black

Prisbelönt kundservice

Ditt elavtal - anpassat för dig

Utforska våra elavtal för att hitta en lösning som passar dina behov. Använd vår prisberäknare för att få en uppskattning baserat på din förbrukning

Rörligt elpris

Om du väljer ett avtal med rörligt pris får du ett elpris som följer utvecklingen på den nordiska elbörsen Nordpool. Ditt pris kan då både gå upp och ned under året.

Läs mer

Fast elpris

Om du väljer ett avtal med fast pris betalar du samma pris/kWh (kilowatt-timme) under hela avtalstiden. De vanligaste bindningstiderna är ett, två eller tre år.

Läs mer

Timspot

Om du har ett timspotavtal betalar du ett snitt för priset de specifika timmarna du förbrukat elen.

Läs mer

Trygg vinter

Med vårt avtal Trygg Vinter får du ett fast pris under perioden 1 november till och med 31 mars och ett rörligt pris under perioden 1 april till 31 oktober.

Läs mer

Om du inte själv aktivt väljer ett elavtal kommer ditt elnätsföretag att tilldela dig en elhandlare.
Du får då betala ett så kallat anvisat pris (även kallat ”tillsvidarepris” eller ”anvisningspris”) som ofta är mycket högre än om du hade valt ett elavtal själv.

Har du några andra önskemål eller är du ett företag och vill ha offert är du alltid välkommen att kontakta oss via mail eller formuläret under Kundservice.

Hur ska jag tolka min faktura?

 

Spotpris

Om du har ett elavtal där priset ändras per timme utgörs spotpris av ett viktat medelvärde av Nord Pools spotpriser i ditt elområde, baserat på din individuella förbrukning för den period som priset avser. Detta gäller t.ex. dig som har tecknat Timspot eller Trygg Vinter Timpris.

Nord Pools spotpriser finner du i vår app Mitt SHE eller på Nord Pools hemsida.

Medelspotpris

Om du har ett elavtal där priset ändras varje månad utgörs medelspotpris av det oviktade medelvärdet av Nord Pools spotpriser i ditt elområde, för den period som priset avser. Detta gäller t.ex. dig som har tecknat Rörligt Pris eller Trygg Vinter.

Nord Pools spotpriser finner du i vår app Mitt SHE eller på Nord Pools hemsida.

Rörliga kostnader

Rörliga kostnader utförs av kostnader som sätts i samband med fakturering och därför kan, men inte per automatik, variera från månad till månad. Våra rörliga kostnader utgörs av ursprungsgarantier, elcertifikat, obalanskostnader, avgifter till Svenska kraftnät samt i förekommande fall profilkostnad.

Ursprungsgarantier: det är genom ursprungsgarantier som vi som elhandlare kan garantera att den el vi levererar till dig som kund också kommer från den energikälla (ursprung) som vi säger att den gör. Ursprungsgarantier utfärdas av Energimyndigheten för all el som produceras. Det är också till Energimyndigheten som vi som elhandlare deklarerar ursprunget för den el vi levererar till våra kunder.

Då all el vi levererar till dig som kund kommer från 100% förnybara energikällor kommer våra ursprungsgarantier från vatten, vind, bio och sol.

Elcertifikat: För varje levererad kWh måste vi som elhandlare inneha och till Energimyndigheten deklarera en viss mängd elcertifikat. Elcertifikat utfärdas för producerad el från förnybara källor, men som elhandlare måste man inneha elcertifikat oavsett om elen man levererar är förnybar eller ej. Syftet med systemet är att skapa incitament för utbyggnad av förnybar elproduktion och infördes 2003 efter beslut av riksdagen.

Obalanskostnader: I varje given stund behöver det råda balans mellan förbrukning och produktion i det svenska elnätet. När obalans mellan förbrukning och produktion uppstår riskerar elanläggningar att ta skada och i värsta fall kan elavbrott uppstå. För att kunna upprätthålla balansen i elnätet finns det därför för varje elanläggning en dedikerad ”balansansvarig”, vars uppgift det är att prognosticera förbrukning och säkerställa att lika mycket produktion av el sker. Om en obalans inträffar mellan förbrukning och produktion för den balansansvarige får denna betala en kostnad för detta. Denna straffavgift tar den balansansvarige ut mot sina kunde

Avgifter till Svenska kraftnät: Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som förvaltar och utvecklar det svenska transmissionsnätet för el. Utöver de obalanskostnader som uppstår för den balansansvarige (se ovan) tar Svenska kraftnät ut en grundavgift och en effektreservavgift för att kunna upprätthålla balansen i det svenska elnätet.

Grundavgiften syftar till att täcka kostnader för balansering som inte direkt kan kopplas till en balansansvarig parts obalans och tas ut på all förbrukning och produktion som sker. Effektreservavgiften finansierar den svenska effektreserven och tas därför ut under den period som denna är aktiv, nämligen 16 november t.o.m. 15 mars, vardagar 06-22.

Profilkostnad: Profilkostnaden utgörs av differensen mellan medelspotpriset (se ovan) och det pris som uppstår då Nord Pools spotpris viktas baserat på Sala-Heby Energis kundkollektivs förbrukning i respektive elområde. Detta gäller t.ex. dig som har tecknat Rörligt Pris eller Trygg Vinter.

Nord Pools spotpriser finner du i vår app Mitt SHE eller på Nord Pools hemsida.

Fasta påslag

Ditt fasta påslag utgörs av det påslag som avtalades vid tillfället då du tecknade ditt elavtal.

Jämförelseverktyget Elpriskollen

Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.

Kundklagomål, tvistlösning och oberoende konsumentvägledning

Klagomål görs i första hand till Sala-Heby Energis Kundservice som omhändertar ärendet. Löses inte ärendet till belåtenhet kan en fortsatt tvist prövas utanför domstol av Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

ARN nås på postadress Box 174, 101 23 Stockholm, arn@arn.se, 08-508 860 00 eller via webben på www.arn.se.

För oberoende och kostnadsfri konsumentvägledning kan du vända dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå som nås på arende@energimarknadsbyran.se, 08-522 789 50 eller via webben på https://www.energimarknadsbyran.se/.

Våra övriga tjänster

Du vet väl om att du kan kontakta oss för rådgivning av elavtal? Vår kundservice är behjälplig och svarar gärna på dina frågor inför ditt val av elavtal. Detta gäller både om du redan har ett elavtal hos oss idag och vill veta om du har det elavtal som är mest lämpligt för just dig, eller om du vill teckna elavtal i egenskap av ny kund.

Kontakta oss om du har frågor
Inställningar för cookies