Prisbelönt service med lokal personal

  • Mycket väl godkänt i kundnöjdhet
  • Nära till hands
  • Lokal och nationell kännedom

Tveka inte, kontakt oss om det är något du funderar över, faktura, förbrukning eller kanske något om elnätet?

Vanliga frågor

Här nedan har vi sammanställt svaret på många av det vanligaste frågorna. Hoppas de kan hjälpa till i dina funderingar.

Saknar du svaret på någon fråga är du självklart välkommen att höra av dig, antingen via formuläret här intill, via telefon, mail eller varför inte genom ett besök på vårt kontor.

Vad är grön-el?

Grön-el är el som produceras av förnybara energikällor, oftast vattenkraft, vindkraft och biobränsle.

Vad är bäst, fast eller rörligt elavtal?

Med ett fast elpris betalar du samma pris/kWh (kilowatt-timme) under hela avtalsperioden. Med ett rörligt elpris så justeras priset varje månad efter el-marknaden. Vad som är bäst för just dig och din anläggning beror på hur många kWh som förbrukas samt hur priserna ser ut när du tecknar ditt elavtal. Kolla gärna på våra historiskt rörliga elpriser och jämför mot det fasta elpriset. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp att jämföra priser. Här kan ni läsa mer om elpriser.

Hur fungerar effekttariffen?

Effekttariff innebär för dig som kund att du har större möjlighet att påverka dina kostnader genom att planera och styra ditt effektuttag. Effekttariffen innebär att vi under vardagar 07:00-19:00 tittar på de tre högst effektvärdena/månad och gör ett medelvärde av dessa. Detta medelvärde multipliceras sedan med kronor per kW. (Se priser och exempel under elnät-nätpriser). Vill man spara lite på sin elräkning kan man försöka flytta de stora effektuttagen(ex. tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare osv.) till helgen, eller mellan kl. 19:00-07:00 på vardagar, då det inte påverkar kostnaden.

Vad har jag för elavtal idag?

Om du inte har kvar underlaget på ditt elavtal så kan du enkelt se det på din faktura under ”elhandel” eller logga in på mina sidor”.

Var kan jag se min förbrukning?

På ”mina sidor” kan du logga in och se din förbrukning, välj att se din förbrukning mellan månad, dag eller timme.

Hur långt är mitt nuvarande elavtal?

Om du inte har kvar underlaget på ditt elavtal så kan du enkelt se det på din faktura under ”elhandel”, där står det avtalsperiod med start och slutdatum för ditt aktuella elavtal eller logga in på ”mina sidor”.

Vad händer när mitt elavtal löper ut?

Innan ditt elavtal löper ut får du ett brev av oss med information samt förslag på nya avtal. Om du inte svarar på detta brev som skickas ut så hamnar du automatiskt på ett ”tillsvidareavtal” med en månads uppsägningstid. Vi rekommenderar alltid att teckna ett elavtal då ett tillsvidareavtal oftast innebär en högre kostnad.

Hur lång uppsägningstid har jag?

Om du har ett rörligt elavtal som är obundet så har du en månads uppsägningstid. Har du ett bundet elavtal så löper det tills avtalsperioden tar slut (Se avtalsperiod på din faktura), även där är det en månads uppsägningstid.

Jag ska flytta, kan jag flytta med mitt nuvarande elavtal?

Ja, du kan flytta med ditt nuvarande elavtal till din nya anläggning. Du kan även välja att avsluta ditt elavtal, det tillkommer ingen brytavgift om ett elavtal avslutas pga. flytt.

Varför får jag inte faktura varje månad?

Det kan vara så att anläggningen har kvartalsfaktura. Januari, februari och mars faktureras i april. April, maj och juni faktureras i juli. Juli, augusti och september faktureras i oktober. Oktober, november och december faktureras i januari.

När drar autogirot pengarna från mitt konto?

Pengarna dras alltid på fakturans förfallodatum, vi gör tre försök att dra pengarna. Här kan du fylla i en ”autogiroblankett”.

Kan jag ha e-faktura?

Ja, e-faktura beställer du enkelt via din internetbank. Då kommer fakturan direkt in på internetbanken där du kan betala den.